Структурна і функціональна організація клітин. Життєві властивості клітин (9 клас)
Урок № 6
Тема уроку: Структурна і функціональна організація клітин. Життєві властивості клітин
Мета: розширити поняття про клітину як біологічну систему, проаналізувати взаємозвязок будови і функції основних компонентів клітини, ознайомитися з життєвими властивостями клітин; розвивати вміння порівнювати, аналізувати і узагальнювати знання про клітину; формувати ставлення учнів до організму як єдиної унікальної біологічної системи, формувати ціннісне ставлення до власного організму.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Основні поняття: біологічна система, клітина, органели, цитоплазма, мембрана, обмін речовин, асиміляція і дисиміляція, біосинтез, гомеостаз, життєві цикли клітин.
Методи та прийоми:
- інформаційно-рецептивний
а) словесний, бесіда, виклад інформації, пояснення, робота з підручниками.
Б) наочний: повторення-актуалізація опорних знань про будову рослинної, тваринної та бактеріальної клітин, засвоєння нових знань під час спостереження.
- репродуктивний
а) повторення актуалізація опорних знань про структурну впорядкованість клітин;
б) робота з тестами
в) робота з зошитом
- проблемно – науковий: пошук відповідей на проблемні запитання необхідних відомостей у підручнику, самостійне заповнення таблиць, формування висновків.
Обладнання: табл. Будова рослинної клітини; схема будови клітини під електронним мікроскопом.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу (актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду)
- Що спільного у всіх клітин людського організму?
- Чим відрізняються рослинні клітини від клітин людини?
- Який хімічний склад клітини?
- Інтелектуальна дуель між командами. Команди по черзі задають один одному запитання про органоїди клітини.
- «Одноклітинні» .Що таке вибіркова проникність мембрани? ( клітинна мембрана пропускає одні речовини через спеціальні канали, а інші ні).
- «Багатоклітинні». Які бувають типи ендоплазматичної сітки, і чим вони відрізняються? (гладенька і шорстка ЕПС; на шорстка є рибосоми, а на гладенькій відсутні).
- «Одноклітинні». Які функції виконує ЕПС. (ділить клітину на відсіки; розділяє хімічні процеси, транспортує білки (шорстка ЕПС, синтезує і транспортує вуглеводи і білки).
- «Багатоклітинні». Чому рибосоми відносять до немембранних органел? (Рибосоми складаються з білка і р –РНК і не мають мембрани).
- «Одноклітинні». В зв’язку з чим комплекс Гольджі отримав таку назву? (Внутрішньоклітинні структури названі пізніше ап. Гольджі в 1898р. відкрив італійський вчений Камілло Гольджі (1844-1926р.р.)Нобелівська премія 1906р.).
- «Багатоклітинні». Яке відношення до ап. Гольджі мають лізосоми? (одна із функції ап. Гольджі формування лізосом).
- «Одноклітинні». Яка роль лізосом в клітині ? (Перетравлення речовин, які потрапляють до клітини, руйнування старих і заміна їх на нові, видільну, захисну)
- «Багатоклітинні». Які існують види пластид? (Зелені хлоропласти, жовті і червоні хромопласти, безкольорові лейкопласти ).
- «Одноклітинні» . Які є органоїди руху? (Мікротрубочки, джгутики, війки)
- «Багатоклітинні». Що таке ядро? (Двохмембранна органела, який складається з ядерної оболонки з порами, хроматини, ядерця і ядерного соку).
- «Одноклітинні». Який органоїд в клітині самий великий? (Вакуоль)
- «Багатоклітинні». Чому в рослинній клітини мітохондрій менше, ніж у тваринній? (Тварини здатні до активного руху, тому і енергетичні витрати більше,ніж у рослин, що і відображається на кількості мітохондрій)
- Ви добре озброєнні знаннями про структуру і функції органел клітин, перейдемо тепер до процесів, які проходять в клітині.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
«Жива клітина переважає будь-який завод надзвичайною злагодженістю процесів» С.Семенов
Тому для кожної людини найважливішим є пізнання власного організму, його функціонування, що сприятиме збереженню власного здоровя.
- Проблемне запитання: Що таке життя? Які його прояви?
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Давайте спробуємо визначити мету нашого уроку – вивчити основні процеси життєдіяльності, що відбуваються у клітині людини.
V. Вивчення нового матеріалу
- Будова еукаріотичної клітини
- Відмінності між рослинною і тваринною клітиною
- Форми клітин
- Розміри клітин
- Будова клітини людини
- Функції окремих елементів клітини
- Процеси життєдіяльності у клітині
VІ. Первинна перевірка розуміння і корекція засвоєння учнями навчального матеріалу
6.1. Прослухати розповідь вчителя та зробити підписи до малюнка (завдання 2 робочого зошита ст. 12)
6.2. Робота з підручником ст. 18-19
6.3.Заповнити таблицю «Будова і функції клітини» ( у робочому зошиті ст. 13):
Структура клітини |
Будова |
Функції |
Клітинна мембрана |
|
|
Цитоплазма |
|
|
Ядро |
|
|
Канали ендоплазматичної сітки |
|
|
Рибосоми |
|
|
Мітохондрії |
|
|
Комплек Гольджі |
|
|
Лізосоми |
|
|
Клітинний центр |
|
|
- Заповнити схему «Обмін речовин (метаболізм)»
VІІ. Закріплення знань
- Дати визначення термінів (завдання 5 ст. 13 робочого зошита): біосинтез, ферменти, гомеостаз
- Доповнити речення (завдання 6 зошита ст.13):
Життєвий цикл клітин (крім статевих) поділяється на 2 періоди:
Мітоз-це…
Інтерфаза – це…
Спадкова інформація передається дочірнім клітинам завдяки …
- Завдання на знаходження відповідності «Фази мітозу та їх характеристики» (завдання 7 робочого зошита).
VІІІ. Систематизація та узагальнення знань
Дати відповіді на запитання: - Яке значення має подразливість клітини?
- Що таке саморегуляція клітини?
- З якими органелами повязані основні життєві властивості клітини?
- Що вбудові клітини людини свідчить про гетеротрофний спосіб життя?
- Заповнити таблицю. «Життєві властивості клітини».
Властивості клітин |
Суть процесу |
1.Метаболізм (Обмін речовин) |
|
2. Анаболізм (Біосинтез) |
|
3. Катаболізм (розпад) |
|
4. Розмноження |
|
5. Подразливість |
|
6. Саморегуляція |
|
ІХ. Контроль та самоперевірка знань
- Довести, що клітина людини – біологічна система.
- Поміркуйте, з якими органелами повязані основні життєві властивості клітини?
Х. Домашнє завдання Вивчити параграф 6, завд. 8, 9 ст. 14 Творче завдання – скласти кросворд «Життєдіяльність клітини».