Поняття про біологічні системи. Клітинна будова організму людини. Структурна і функціональна організація клітини (9 клас)
Урок № 5
Тема уроку: Поняття про біологічні системи. Клітинна будова організму людини. Структурна і функціональна організація клітини
Мета: розширити знання учнів про клітину як елементарну структурну одиницю живого, сформувати поняття про клітину як біологічну систему, з’ясувати будову і функції основних компонентів клітини, розкрити єдність органічного світу на основі знань про клітинну будову живих організмів; розвивати вміння порівнювати, аналізувати і узагальнювати знання про клітину; формувати ставлення учнів до організму як єдиної унікальної біологічної системи, сприяти розвитку емоційно-ціннісної сфери дитини.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Основні поняття: біологічна система, клітина, органели, цитоплазма, мембрана, хімічний склад клітини.
Методи та прийоми:
- інформаційно-рецептивний
а) словесний, бесіда, виклад інформації, пояснення, робота з підручниками.
б) наочний: повторення-актуалізація опорних знань про будову рослинної, тваринної та бактеріальної клітин, засвоєння нових знань під час спостереження.
- репродуктивний
а) повторення актуалізація опорних знань про структурну впорядкованість клітин;
б) робота з тестами
в) робота з зошитом
- проблемно - науковий: пошук відповідей на проблемні запитання необхідних відомостей у підручнику, самостійне заповнення таблиць, формування висновків.
Обладнання: табл. Будова рослинної клітини; схема будови клітини під електронним мікроскопом, аплікація – муляж клітини, фільм «клітина її будова та функція»
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу (актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду)
- Чим пояснюється подібність клітин рослин, грибів та тварин? З чим повязані їх відмінності?
- Біологічна загадка. «Вдалий подарунок» Жінка німецького сільського фермера Роберта Коха Емма подарувала йому на день народження подарунок. Цей дар люблячої жінки визначив його подальші наукові успіхи. З легкої руки Емми йому дуже повезло: він став лауреатом нобелевської премії. Його іменем названа бактерія – збудник туберкульозу. Що ж подарила Коху його далекоглядна жінка.Подарунком був мікроскоп. З його допомогою Р.Кох відкрив також збудника холери, чуми, правця чим зберіг життя мільйонів людей. (на стіл ставиться мікроскоп).
- Театралізація: розігрується сцена.Відкриття клітини Р.Гуком. Роль Р.Гука виконує учень –Еврика! Я бачу комірки! Корок дуба складається з комірок – клітин.
- Бесіда.
Вчитель: - Як звати вченого в результаті відкриття якого було введено поняття клітина. (Роберт Гук. Інформація розміщується на дошці)
Вчитель: - Чим клітини прокаріотів відрізняються за будовою від клітин еукаріотів.
Вчитель: - Чим можна пояснити простішу будову клітин прокаріотів порівняно з клітинами еукаріотів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
«Розумна людина не та, що багато знає, а та, що знає саму себе» Гете
Тому для кожної людини найважливішим є пізнання власного організму, його будови та функціонування, що сприятиме збереженню власного здоровя. Вивчення організму найдоцільніше розпочинати з ознайомленням з будовою та функціонуванням елементарної структурної одиниці нашого організму – клітини.
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Тема сьогоднішнього уроку-структурна і функціональна організація клітин. Давайте спробуємо визначити мету нашого уроку – вивчити будову клітини тіла людини. Вона вказує на те що організм людини, як і всі живі організми складаються із клітин, підкреслюємо що величина і форма їх залежить від виконуючих функцій
V. Вивчення нового матеріалу
- Поняття про біологічні системи.
- Властивості біологічних систем
- Організм людини – біологічна система
- Будова еукаріотичної клітини. Перегляд фільму «Клітина, її будова і функції»
- Мозковий штурм:
- Одна із головних частин клітини яка містить набір хромосом, зберігаючи і передаючи спадкову інформацію (ядро).
- Органоїд рослинної клітини, в якій іде фотосинтез з утворенням вуглеводів (Хлоропласти)
- «Силові станції» клітини в яких здійснюється синтез АТФ і міститься власна ДНК (мітохондрії)
- Органоїди, які утворюються в комплексі Гольджі і виконують функції переробку непотрібних клітині речовин (лізосоми)
- Органоїди що складаються з двох частин, невеликих по розміру, але виконують дуже велику функцію – синтез білків (рибосоми)
- Розповідь вчителя з елементами бесіди з використанням наочності
Вчитель пояснює матеріал по таблиці. Звертає увагу на тонку зовнішню мембрану, пористість ядерної оболонки, на взаємозв’язок ядра з цитоплазмою і цитоплазми з навколишнім середовищем. Говорячи про ядро підкреслюємо постійну кількість хромосом для кожного виду тварин або рослин і коротко повідомляє про значення їх в передачі спадкових ознак із покоління в покоління. Нестача або перебільшення хоч однієї хромосоми в клітині людини веде до складних спадкових хвороб.
- Відмінність між рослинною і тваринною клітиною
- Хімічний склад клітин
VІ. Осмислення нових знань, умінь
- Доповнити речення (завдання 2 робочого зошита ст. 11):
Структурною одиницею живого організму є - …
Клітини організму людини мають різну … та ..
Спільним в складі всіх клітин організму людини є –
Загальна будова клітини тіла людини –
Певні групи клітин мають тільки їм притаманну …
- Заповнити схему «Хімічний склад клітин» ( уробочому зошиті ст. 11)
- Заповнити таблицю «Хімічний склад клітини та його значення»
Речовини |
Значення |
Вода |
|
Мінеральні речовини |
|
Білки |
|
Жири |
|
Вуглеводи |
|
Нуклеїнові кислоти |
|
VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення знань
- Групова робота
Завдання груп №1
- Розгляньте дані Вам малюнки з клітинами різних організмів.
- Порівняйте їх і зробіть висновок.(Мал.№1)
Різні форми клітин в зв’язку з виконуваними функціями:
- клітини епітелію кишечника; 2 – бактерії (коки, кишкова паличка, спірили зі джгутиками на кінцях тіла);3 – діатомова водорість; 4 – м’язова клітина; 5 – нервова клітина; 6 – одноклітинна водорість ацетабулярія; 7 – клітина печінки; 8 – інфузорія; 9 – еритроцити людини; 10 – клітини епідермісу цибулі; 11 – джгутиконосій.
Завдання групи №2
- Розгляньте малюнки клітин різних царств живої природи (Мал.№2) Використовуючи їх, дайте відповідь на запитання: А,Б,В.
А. Про що може свідчити схожість хімічного складу і будови клітин рослинного і тваринного організмів. (Відповідь: Принципіальна схожість будови і хімічного складу клітин рослин і тварин , вказує на спільність їх походження від одноклітинних водних організмів)
Б. Про що може свідчити різниця в будові і функціонуванні рослин і тварин . (Відповідь тварини і рослини далеко еволюції, яка супроводжуються дивергенцією у них різні типи живлення (авто і гетеротрофний, різні способи захисту від несприятливих впливів зовнішнього середовища)) Природно, що це все повинно було відобразитись на будові клітин.
Зробіть висновки: клітина це.....
- Поміркуйте, скільки людина може обходитися без води? Відповідь мотивуйте.
VІІІ. Котрольно-коригувальний етап
- Виконати тестові завдання робочого зошита (завдання 6 ст.);
- Скласти сенкан до термінів: -цитоплазма, рибосоми, мітохондрії, ядро, лізосоми, мембрани.
Структура сенкану:
1 іменник,
2 прикметники,
3 дієслова,
речення, що виражає основну думку,
синонім до 1 слова.
ІХ. Представлення домашньої роботи
Учням пропонується виконати наступні види завдань:
- Створення проекту «клітина – місто»
- Застосування знань про обмінні процеси в клітині в області медицини.
4.Формування висновків.
(Вчитель розміщує висновки на дошці)
- Клітина – являється структурною і функціональною одиницею, а також одиницею розвитку всіх живих організмів.
- Клітинам присутня мембранна будова.
- Ядро – головна складова клітини.
- Клітини розмножуються тільки діленням.
- Клітинна будова організму – свідчення того, що рослини і тварини мають однакове походження.
Х. Домашнє завдання
Вивчити п. 5. Завд. 7 робочого зошита ст. 12 Творче завдання – скласти кросворд «Цитологія»