Полімери. Поліетилен

31.10.2014 15:50

 

Тема уроку:     Поняття про полімери. Застосування поліетилену

Мета уроку (очікувані результати):

навчальна: сформувати уявлення про полімери як високомолекулярні сполуки, встановити, що відбувається при утворенні  полімеру, ознайомитися з поняттям «реакція полімеризації»; дослідити властивості поліетилену та зробити висновки про причини широкого використання даного матеріалу у господарській діяльності людини

розвиваюча: розвивати вміння спостерігати явища навколишнього середовища та висловлювати про ці явища власне судження; розвивати навики безпечної поведінки з речовинами та формувати здоров’я зберігаючі компетентності

виховна: виховувати відповідальність у виконанні завдань, працьовитість, товариськість, формувати відчуття радості співпереживання успіхам однокласників.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Основні поняття: полімер, мономер, структурна ланка, ступінь полімеризації

Форми роботи: бесіда, самостійна робота , виконання лабораторного досліду.

Внутрішньопредметні зв’язки: будова атома Карбону, будова та властивості метану та етану.

Засоби наочності: демонстрація виробів з поліетилену та зразків поліетилену

Реактиви та обладнання: дистильована вода, розбавлена сульфатна кислота, розчин лугу, калій перманганату, хімічний стакан, пробірки, спиртівка, пробіркотримач

Хід уроку

І. Організаційна частина

Доброго дня!  Урок я хочу розпочати з вислову відомого французького письменника Віктора Гюго:

«Розум людини має три ключі, які все відкривають:  знання, думка, уява».

 

Бажаю вам, щоб наше сьогоднішнє заняття допомогло вам зробити ще один крок у здобутті цих трьох чарівні ключів: сприяло розвитку вашої уяви,  формуванню власних думок, збагачувало ваш багаж знань. Бажаю, щоб цей урок пройшов для вас з користю. Доведено, що плідна робота можлива лише при гарному настрої. Оскільки ви будете працювати над завданнями у групі, тобто ваша робота матиме спільний результат, тому візьміться за руки, потисніть один одному руку як знак підтримки і побажайте гарного настрою та цікавого заняття.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності  Подивіться на предмети, що є на ваших столах. Що спільне для даних фізичних тіл? Вірно, всі вони виготовлені з поліетилену. Отже, яку речовину ми будемо вивчати з вами на сьогоднішньому заняття? Чому потрібно відводити окремий урок для вивчення поліетилену, наскільки важливою для людства є ця речовина?

  ІІІ. Оголошення теми, формування мети та завдань уроку

  1. Первинна рефлексія

Чи можете ви дати відповідь на наступні запитання ( використовуйте слова: добре знаю, здогадуюсь, не маю уявлення):

 

  1. Прийом «Очікувані результати»  Прогляньте результати заповнення таблиці. Назвіть основні питання (стосовно поліетилену),  на які ви хотіли б отримати відповідь на протязі заняття.
  • З’ясувати, що таке полімери на прикладі поліетилену
  • Ознайомитися з будовою поліетилену
  • Дізнатися як утворюється поліетилен
  • Дослідити властивості полімерів
  • Встановити причинно-наслідкові зв’язки між будовою, властивостями та застосуванням поліетилену
  1. Підготовка до сприйняття нового матеріалу (актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду)
  1. Яку валентність проявляє атом Карбону в органічних речовинах? Яку максимальну кількість хімічних зв’язків може утворювати атом Карбону в органічній речовині?
  2. Використовуючи конструктор для моделювання молекул органічних речовин, виготовити модель молекули метану та етилену?
  3. Які відмінності між будовою даних речовин? Запишіть їх емпіричні та структурні формули.
  4. Наскільки хімічно активним є метан? Чому?
  5. Чи здатний метан вступати в реакцію приєднання? Чи реагуватиме метан з лугами? розчином калій перманганату?
  6. Який тип реакцій найбільш характерний для етилену? Чому?
  7. Що буде відбуватися при пропусканні етилену через бромну воду?
  8. При пропусканні етилену через розчин калій перманганату?
  9. Як можна використати ці реакції для аналізу речовин?
  1. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)

За певних умов (при підвищеному тиску, температурі 200 градусів Цельсія, каталізатор TiCl4, Al(C2H5)3) молекули етилену здатні взаємодіяти одна з одною внаслідок руйнування подвійних зв’язків між атомами Карбону. Така реакція називається реакція полімеризації.

Полімеризація – хімічна реакція сполучення однакових молекул мономеру, що призводить до утворення макромолекули з великою молекулярною масою (полімеру).

Мономер – низькомолекулярна речовина, молекули якої здатні сполучатися одна з одною у великих кількостях.

Полімер – сполука, молекула якої складається з великої кількості однакових груп атомів.

Структурна ланка – залишок молекули низькомолекулярної речовини, що багаторазово повторюється у складі полімеру.

Ступінь полімеризації – кількість елементарних ланок у полімерному ланцюзі

 

При утворенні поліетилену подвійні зв’язки перетворюються на прості (ординарні).

Виходячи з будови поясніть, до якої речовини за властивостями повинен бути подібний поліетилен?

Дослідження властивостей поліетилену в ході лаб роботи № 7.

VІ. Осмислення знань, умінь

- Які властивості поліетилену?

-Розм’якшується і плавиться, може змінювати форму, вона зберігається при охолодженні виробу. Стійкий до розчинів кислот, лугів, калій перманганату, органічних розчинників. У воді не розчиняється, не змочується.

Термопластичність – здатність до багаторазового нагрівання і охолодження без зміни властивостей.

- Яка причина такої хімічної інертності поліетилену? До яких речовин він подібний?

VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення

- Термінологічний словник

VІІІ. Контрольно-коригувальний етап  Тестування з метою перевірки рівня усвідомлення навчального матеріалу

ІХ. Підбиття підсумків уроку - Самооцінка

- Рефлексія

- Цінування

Х. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання  п. 25  Тести ст. 175