Полімери. Поліетилен
Тема уроку: Поняття про полімери. Застосування поліетилену
Мета уроку (очікувані результати):
навчальна: сформувати уявлення про полімери як високомолекулярні сполуки, встановити, що відбувається при утворенні полімеру, ознайомитися з поняттям «реакція полімеризації»; дослідити властивості поліетилену та зробити висновки про причини широкого використання даного матеріалу у господарській діяльності людини
розвиваюча: розвивати вміння спостерігати явища навколишнього середовища та висловлювати про ці явища власне судження; розвивати навики безпечної поведінки з речовинами та формувати здоров’я зберігаючі компетентності
виховна: виховувати відповідальність у виконанні завдань, працьовитість, товариськість, формувати відчуття радості співпереживання успіхам однокласників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Основні поняття: полімер, мономер, структурна ланка, ступінь полімеризації
Форми роботи: бесіда, самостійна робота , виконання лабораторного досліду.
Внутрішньопредметні зв’язки: будова атома Карбону, будова та властивості метану та етану.
Засоби наочності: демонстрація виробів з поліетилену та зразків поліетилену
Реактиви та обладнання: дистильована вода, розбавлена сульфатна кислота, розчин лугу, калій перманганату, хімічний стакан, пробірки, спиртівка, пробіркотримач
Хід уроку
І. Організаційна частина
Доброго дня! Урок я хочу розпочати з вислову відомого французького письменника Віктора Гюго:
«Розум людини має три ключі, які все відкривають: знання, думка, уява».
Бажаю вам, щоб наше сьогоднішнє заняття допомогло вам зробити ще один крок у здобутті цих трьох чарівні ключів: сприяло розвитку вашої уяви, формуванню власних думок, збагачувало ваш багаж знань. Бажаю, щоб цей урок пройшов для вас з користю. Доведено, що плідна робота можлива лише при гарному настрої. Оскільки ви будете працювати над завданнями у групі, тобто ваша робота матиме спільний результат, тому візьміться за руки, потисніть один одному руку як знак підтримки і побажайте гарного настрою та цікавого заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності Подивіться на предмети, що є на ваших столах. Що спільне для даних фізичних тіл? Вірно, всі вони виготовлені з поліетилену. Отже, яку речовину ми будемо вивчати з вами на сьогоднішньому заняття? Чому потрібно відводити окремий урок для вивчення поліетилену, наскільки важливою для людства є ця речовина?
ІІІ. Оголошення теми, формування мети та завдань уроку
- Первинна рефлексія
Чи можете ви дати відповідь на наступні запитання ( використовуйте слова: добре знаю, здогадуюсь, не маю уявлення):
- Прийом «Очікувані результати» Прогляньте результати заповнення таблиці. Назвіть основні питання (стосовно поліетилену), на які ви хотіли б отримати відповідь на протязі заняття.
- З’ясувати, що таке полімери на прикладі поліетилену
- Ознайомитися з будовою поліетилену
- Дізнатися як утворюється поліетилен
- Дослідити властивості полімерів
- Встановити причинно-наслідкові зв’язки між будовою, властивостями та застосуванням поліетилену
- Підготовка до сприйняття нового матеріалу (актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду)
- Яку валентність проявляє атом Карбону в органічних речовинах? Яку максимальну кількість хімічних зв’язків може утворювати атом Карбону в органічній речовині?
- Використовуючи конструктор для моделювання молекул органічних речовин, виготовити модель молекули метану та етилену?
- Які відмінності між будовою даних речовин? Запишіть їх емпіричні та структурні формули.
- Наскільки хімічно активним є метан? Чому?
- Чи здатний метан вступати в реакцію приєднання? Чи реагуватиме метан з лугами? розчином калій перманганату?
- Який тип реакцій найбільш характерний для етилену? Чому?
- Що буде відбуватися при пропусканні етилену через бромну воду?
- При пропусканні етилену через розчин калій перманганату?
- Як можна використати ці реакції для аналізу речовин?
- Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)
За певних умов (при підвищеному тиску, температурі 200 градусів Цельсія, каталізатор TiCl4, Al(C2H5)3) молекули етилену здатні взаємодіяти одна з одною внаслідок руйнування подвійних зв’язків між атомами Карбону. Така реакція називається реакція полімеризації.
Полімеризація – хімічна реакція сполучення однакових молекул мономеру, що призводить до утворення макромолекули з великою молекулярною масою (полімеру).
Мономер – низькомолекулярна речовина, молекули якої здатні сполучатися одна з одною у великих кількостях.
Полімер – сполука, молекула якої складається з великої кількості однакових груп атомів.
Структурна ланка – залишок молекули низькомолекулярної речовини, що багаторазово повторюється у складі полімеру.
Ступінь полімеризації – кількість елементарних ланок у полімерному ланцюзі
При утворенні поліетилену подвійні зв’язки перетворюються на прості (ординарні).
Виходячи з будови поясніть, до якої речовини за властивостями повинен бути подібний поліетилен?
Дослідження властивостей поліетилену в ході лаб роботи № 7.
VІ. Осмислення знань, умінь
- Які властивості поліетилену?
-Розм’якшується і плавиться, може змінювати форму, вона зберігається при охолодженні виробу. Стійкий до розчинів кислот, лугів, калій перманганату, органічних розчинників. У воді не розчиняється, не змочується.
Термопластичність – здатність до багаторазового нагрівання і охолодження без зміни властивостей.
- Яка причина такої хімічної інертності поліетилену? До яких речовин він подібний?
VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення
- Термінологічний словник
VІІІ. Контрольно-коригувальний етап Тестування з метою перевірки рівня усвідомлення навчального матеріалу
ІХ. Підбиття підсумків уроку - Самооцінка
- Рефлексія
- Цінування
Х. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання п. 25 Тести ст. 175