хімічні властивості солей 8
Тема уроку: Хімічні властивості солей
Мета: ознайомитися з хімічними властивостями солей; поглибити знання про солі, навчитися прогнозувати можливість протікання реакції між солями та металами, між солями та лугами, між двома солями;
розвиваюча: розвивати навики виконувати нескладні хімічні експерименти, вміння складати рівняння реакцій солей з металами, лугами, кислотами та іншими солями, формування навичок визначати тип реакції; розвивати вміння висловлювати думку про те, що учень бачить, слухає, робить, думає, і вміти записати власну думку (формування комунікативної компетентності); працювати над завданням за стислий проміжок часу.
виховна: сприяти виховуванню товариськості, вміння співпереживати успіхам однокласників (формування соціальної компетентності).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Основні поняття: солі, хімічні властивості, хімічна реакція, реакція заміщення, реакція обміну
Внутрішньопредметні зв’язки: хімічна реакція, оксиди, властивості оксидів (8 клас).
Міжпредметні зв’язки: фізика (електричний струм, розклад води постійним електричним струмом)
Організація роботи: робота в парах, робота в групах
План уроку
- Організаційна частина
- Мотивація навчальної діяльності
- Первинна рефлексія
- Прийом «Очікувані результати»
- Підготовка до сприйняття нового матеріалу (актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду)
- Вправа «незакінчене речення».
- Скласти формули солей за планшетом та назвати їх
- Оголошення теми, формування мети та завдань уроку
- Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)
Робота з опорним конспектом
- Осмислення нових знань, умінь
Виконання лабораторних робіт № 7, 8, 9
- Закріплення, систематизація та узагальнення.
- Контрольно-коригувальний етап (Тестування)
- Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
- Інструктаж щодо виконання завдань. п. 19 Вправи 1 – 5 ст. 92-93
Хід уроку
- Організаційна частина
Доброго дня! Урок я хочу розпочати з вислову відомого французького письменника Віктора Гюго:
«Розум людини має три ключі, які все відкривають: знання, думка, уява».
Тож бажаю вам, щоб наше сьогоднішнє заняття допомогло вам зробити ще один крок у здобутті цих трьох чарівні ключів: сприяло розвитку вашої уяви, формуванню власних думок, збагачувало ваш багаж знань. Бажаю, щоб цей урок пройшов для вас з користю. Але пам’ятайте, що плідна робота можлива лише при гарному настрої. Тож поверніться до свого сусіда по парті, потисніть йому руку і побажайте гарного настрою та цікавого заняття.
- Мотивація навчальної діяльності
- Первинна рефлексія (робота з карткою рефлексії)
- Прийом «Очікувані результати»
- Оголошення теми, формування мети та завдань уроку
- Підготовка до сприйняття нового матеріалу (актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду)
- Вправа «незакінчене речення»
Солі це …
Формули солей складають за …
Солі утворюються при взаємодії металів з …
Солі утворяться при взаємодії оксидів металів з …
Солі утворюються при взаємодії лугів з …
При взаємодії металів з неметалами утворюються …
2. Скласти формули солей за планшетом та назвати їх
- Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)
Розповідь вчителя з використанням опорного конспекту.
- Осмислення нових знань, умінь
Лабораторні роботи № 7, 8, 9.
Інструктаж з правил ТБ
Зразок оформлення роботи:
Число місяць Лабораторна робота №7
Тема: Взаємодія солей з металами
Мета: дослідити відношення солей до металів, навчитися прогнозувати можливість протікання реакції солей з металами
Обладнання та реактиви: штатив з пробірками, магній, залізний цвях, мідна дротина, розчини купрум (ІІ) сульфату – CuSO4, ферум (ІІ) сульфату - FeSO4.
Хід роботи
- У дві пробірки налийте невелику кількість купрум (ІІ) сульфату, у третю – ферум (ІІ) сульфату. У першу пробірку опустіть залізний цвях, у другу – гранулу цинку, у третю – мідну дротину. Зачекайте 10 хвилин. Які зміни відбуваються у пробірках? Про що це свідчить?
- Заповніть таблицю:
Реакція між |
Ознака реакції |
Рівняння реакції |
Тип реакції |
CuSO4 і Fe |
|
CuSO4 + Fe = |
|
|
|
||
|
|
||
FeSO4 і Cu |
|
FeSO4 + Cu = |
|
|
|
3. Знайдіть метали, які використані у роботі, у витиску вальному ряду Бекетова (ряд активності металів) і розставте їх по активності: ……………………………………………
4. Чому мідь не реагує з розчином ферум (ІІ) сульфату?
Висновок: Лабораторна робота № 8
Тема: Взаємодія солей з лугами у розчині
Мета: дослідити відношення солей до лугів, навчитися передбачати можливість протікання реакції обміну між солями та лугами
Обладнання та реактиви: штатив з пробірками, розчини KOH, NaOH, CuSO4, FeCl3, (NH4)2SO4
Хід роботи
- Проведіть реакції в порядку, зазначеному у таблиці, зливаючи по 0,мл розчинів. У досліді 3 перевірте на присутність запаху.
- Заповніть таблицю:
Реакція між |
Ознака реакції |
Рівняння реакції |
Тип реакції |
CuSO4 і NaOH |
|
CuSO4 + NaOH = |
|
|
|
||
FeCl3 і KOH |
|
FeCl3 + KOH = |
|
|
|
||
(NH4)2SO4 і NaOH |
|
(NH4)2SO4 + NaOH = |
|
|
|
- До якого класу речовин належать утворені нерозчинні сполуки?
Висновок: Реакція між солями та лугами можлива за умови утворення
Лабораторна робота № 9
Тема: Реакції обміну між солями у розчині
Мета: дослідити можливість проходження реакції обміну між солями у розчині та встановити умови, за яких ці реакції можливі
Обладнання та реактиви: штатив з пробірками, розчини: барій хлориду, аргентум нітрату, купрум (ІІ) сульфату.
Хід роботи
- Проробіть реакції між солями в порядку, зазначеному у таблиці, та заповніть її.
- Напишіть рівняння відповідних реакцій.
Реакція між |
Ознака реакції |
Рівняння реакції |
BaCl2 AgNO3 |
|
BaCl2 + AgNO3= |
CuSO4 BaCl2 |
|
CuSO4 + BaCl2 = |
Висновок: Реакція обміну між двома солями відбувається за умов, якщо
Внаслідок реакції обміну між двома солями утворюється
- Закріплення, систематизація та узагальнення
Узагальнення знань про хімічні властивості солей (Відповідь на запитання за опорним конспектом)
- Контрольно-коригувальний етап
Тести І варіант
- Виберіть відповідь, яка визначає склад солі:
а) катіон Гідрогену та аніон кислотного залишку;
б) катіон Гідрогену та гідроксильні групи;
в) катіон металу та гідроксильні групи;
г) катіон металу та аніон кислотного залишку.
- Виберіть назву кислотного залишку сульфатної кислоти:
а) сульфіт;
б) сульфід;
в) сульфат;
г) карбонат.
- Виберіть формулу солі: а) NaOH; б)Na2SO4; в)H2SO4; г) Na2O
- Виберіть сіль, яка не розчиняється у воді:
а) натрій карбонат; б) калій карбонат; в) кальцій карбонат; в) натрій нітрат
- Виберіть класи речовин, з якими взаємодіють солі:
а) оксиди; б) метали; в)луги; г) кислоти
- Зазначте умову, за яких можлива реакція між двома солями:
а) змішування солей у кристалічному стані;
б) взаємодія двох розчинних солей;
в) взаємодія двох розчинних солей, внаслідок якої утвориться нерозчинна сполука;
г) взаємодія солей, що мають забарвлення.
- Виберіть схеми реакцій, внаслідок якої утвориться сіль:
а) Na2O + HCl =
б) Na2O + H2O =
в) Na2O + CO2 =
г) CO2 + H2O =
- Виберіть назву солі, що утвориться внаслідок реакції Na2O +H2SO4 =
а) натрій сульфід; б) натрій хлорид; в) натрій сульфат; г) натрій карбонат
- Виберіть пару солей, які будуть між собою взаємодіяти:
а) AlCl3 i NaNO3
б) NaCl і AgNO3
в) NaCl і K2SO4
- Виберіть сіль, яка реагуючи з лугом, утворить нерозчинну у воді основу:
а) CuCl2 ; б) NaNO3; в ) KCl
- Виберіть речовину, з якою взаємодіє калій хлорид:
а) натрій нітрат; б) аргентум нітрат; в) натрій гідроксид; в) вуглекислий газ.
- Установіть відповідність між реагентами та продуктами реакцій:
а) CaO + SO2=
б) CaO + H2SO4=
в) Fe + CuSO4=
г) FeCl3 + 3NaOH =
1) Fe(OH)3 + 3 NaCl
2) CaSO3
3) CaSO4 + H2O
4)FeSO4 + Cu
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
г |
в |
б |
в |
б, в, г |
в |
а, в |
в |
б |
г |
б |
а - 2 б - 3 в – 4 г - 1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Тести ІІ варіант
- Виберіть відповідь, яка визначає склад солі:
а)атоми металу та кислотні залишки
б) катіон Гідрогену та аніон кислотного залишку;
в) катіон Гідрогену та гідроксильні групи;
г) катіон металу та гідроксильні групи;
- Виберіть назву кислотного залишку нітратної кислоти:
а) сульфіт;
б) нітрит;
в) нітрат;
г) карбонат.
- Виберіть формулу солі: а) KOH; б)K2O; в)H2SO4; г) K 2CO3
- Виберіть сіль, яка не розчиняється у воді:
а) натрій карбонат; б) калій карбонат; в) барій сульфат; в) натрій нітрат
- Виберіть класи речовин, з якими взаємодіють солі:
а) метали; б)луги; в) солі; г)оксиди
- Зазначте умову, за яких можлива реакція між солями та лугами:
а) змішування речовин у кристалічному стані;
б) взаємодія будь-якої солі з будь-яким лугом;
в) взаємодія солей з лугами, внаслідок якої утвориться нерозчинна сполука чи газ;
г) взаємодія солей, що мають забарвлення.
- Виберіть схеми реакцій, внаслідок якої утвориться сіль:
а) NaOН + HCl =
б) Na2O + H2O =
в) Na2O + SO2 =
г) SO2 + H2O =
- Виберіть назву солі, що утвориться внаслідок реакції СаO +H2SO4 =
а) кальцій сульфід; б) кальцій сульфат; в) кальцій сульфіт; г) кальцій карбонат
- Виберіть пару солей, які будуть між собою взаємодіяти:
а) NaCl і K2SO4
б) AlCl3 i NaNO3
в) BaCl 2 і Na2SO4
- Виберіть сіль, яка реагуючи з лугом, утворить нерозчинну у воді основу:
а) FeCl2 ; б) NaNO3; в ) KCl
- Виберіть речовину, з якою взаємодіє калій cульфат:
а) натрій нітрат; б) аргентум нітрат; в) барій хлорид; в) вуглекислий газ.
- Установіть відповідність між реагентами та продуктами реакцій:
а) MgO + SO2=
б) MgO + H2SO4=
в) Mg + CuSO4=
г) FeCl2 + 3KOH =
1) MgSO4 + H2O
2) MgSO4 + Cu
3) Fe(OH)2 + 3 KCl
4) MgSO3
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
а |
в |
г |
в |
а, б, в |
в |
а, в |
б |
в |
а |
в |
а - 4 б - 1 в – 2 г - 3 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
- Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
- Інструктаж щодо виконання завдань п. 19 Вправи 1 – 5 ст. 92-93