хімічні властивості солей 8

31.10.2014 15:51

 

Тема уроку: Хімічні властивості солей

 

Мета: ознайомитися з хімічними властивостями солей;  поглибити  знання про солі, навчитися прогнозувати можливість протікання реакції між солями та металами, між солями та лугами, між двома солями;

розвиваюча: розвивати навики виконувати нескладні хімічні експерименти, вміння складати рівняння реакцій солей з металами, лугами, кислотами та іншими солями, формування навичок визначати тип реакції; розвивати вміння висловлювати думку про те, що учень бачить, слухає, робить, думає, і вміти записати власну думку (формування комунікативної компетентності);  працювати над завданням за стислий проміжок часу.

виховна: сприяти виховуванню товариськості, вміння співпереживати успіхам однокласників (формування соціальної компетентності).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Основні поняття: солі, хімічні властивості, хімічна реакція, реакція заміщення, реакція обміну

Внутрішньопредметні зв’язки: хімічна реакція, оксиди, властивості оксидів (8 клас).

Міжпредметні зв’язки: фізика (електричний струм, розклад води постійним електричним струмом)

Організація роботи: робота в парах, робота в групах

План уроку

  1. Організаційна частина
  2. Мотивація навчальної діяльності
    1. Первинна рефлексія
    2. Прийом «Очікувані результати»
  3. Підготовка до сприйняття нового матеріалу (актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду)
  • Вправа «незакінчене речення».
  • Скласти формули солей за планшетом та назвати їх
  1. Оголошення теми, формування мети та завдань уроку
  2. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)

Робота з опорним конспектом

  1. Осмислення нових знань, умінь

Виконання лабораторних робіт № 7, 8, 9

  1. Закріплення, систематизація та узагальнення.
  2. Контрольно-коригувальний етап (Тестування)
  3. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
  4. Інструктаж щодо виконання завдань. п. 19 Вправи 1 – 5 ст. 92-93

 

 

Хід уроку

 

  1. Організаційна частина

Доброго дня!  Урок я хочу розпочати з вислову відомого французького письменника Віктора Гюго:

«Розум людини має три ключі, які все відкривають:  знання, думка, уява».

 

Тож бажаю вам, щоб наше сьогоднішнє заняття допомогло вам зробити ще один крок у здобутті цих трьох чарівні ключів: сприяло розвитку вашої уяви,  формуванню власних думок, збагачувало ваш багаж знань. Бажаю, щоб цей урок пройшов для вас з користю. Але пам’ятайте, що плідна робота можлива лише при гарному настрої. Тож поверніться до свого сусіда по парті, потисніть йому руку і побажайте гарного настрою та цікавого заняття.

  1. Мотивація навчальної діяльності
    1. Первинна рефлексія (робота з карткою рефлексії)
    2. Прийом «Очікувані результати»
  2. Оголошення теми, формування мети та завдань уроку
  3. Підготовка до сприйняття нового матеріалу (актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду)
    1. Вправа «незакінчене речення»

Солі це …

Формули солей складають за …

Солі утворюються при взаємодії металів з …

Солі утворяться при взаємодії оксидів металів з …

Солі утворюються при взаємодії лугів з …

При взаємодії металів з неметалами утворюються …

2. Скласти формули солей за планшетом та назвати їх

  1. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)

Розповідь вчителя з використанням  опорного конспекту.

  1. Осмислення нових знань, умінь

Лабораторні роботи №  7, 8, 9.

Інструктаж з правил ТБ

Зразок оформлення роботи:

Число        місяць   Лабораторна робота №7

Тема: Взаємодія солей з металами

Мета: дослідити відношення солей до металів, навчитися прогнозувати можливість протікання реакції солей з металами

Обладнання та реактиви:  штатив з пробірками, магній, залізний цвях, мідна дротина, розчини купрум (ІІ) сульфату – CuSO4, ферум (ІІ) сульфату - FeSO4.

Хід роботи

  1. У дві пробірки налийте невелику кількість купрум (ІІ) сульфату, у третю – ферум (ІІ) сульфату. У першу пробірку опустіть залізний цвях, у другу – гранулу цинку, у третю – мідну дротину. Зачекайте 10 хвилин. Які зміни відбуваються у пробірках? Про що це свідчить?
  2. Заповніть таблицю:

Реакція між

Ознака реакції

Рівняння реакції

Тип реакції

 

CuSO4 і  Fe

 

CuSO4 +  Fe =

 

 

 

 

 

 

FeSO4 і Cu

 

FeSO4 +  Cu =

 

 

 

 

3. Знайдіть метали, які використані у роботі, у витиску вальному ряду Бекетова (ряд активності металів) і розставте їх по активності:  ……………………………………………

4. Чому мідь не реагує з розчином ферум (ІІ) сульфату?

Висновок: Лабораторна робота № 8

Тема: Взаємодія солей з лугами у розчині

Мета: дослідити відношення солей до лугів, навчитися передбачати можливість протікання реакції обміну між солями та лугами

Обладнання та реактиви:  штатив з пробірками, розчини KOH, NaOH, CuSO4, FeCl3, (NH4)2SO4

Хід роботи

  1. Проведіть реакції в порядку, зазначеному у таблиці, зливаючи по 0,мл розчинів. У досліді 3 перевірте на присутність запаху.
  2. Заповніть таблицю:

 

Реакція між

Ознака реакції

Рівняння реакції

Тип реакції

 

CuSO4 і  NaOH

 

CuSO4 +   NaOH =

 

 

 

 

FeCl3 і KOH

 

FeCl3 +  KOH =

 

 

 

 

(NH4)2SO4  і NaOH

 

(NH4)2SO4  +  NaOH =

 

 

 

 

  1. До якого класу речовин належать утворені нерозчинні сполуки?

 

Висновок: Реакція між солями та лугами можлива за умови утворення

Лабораторна робота № 9

Тема: Реакції обміну між солями у розчині

Мета: дослідити можливість проходження реакції обміну між солями у розчині та встановити умови, за яких ці реакції можливі

Обладнання та реактиви: штатив з пробірками, розчини: барій хлориду, аргентум нітрату, купрум (ІІ) сульфату.

Хід роботи

  1. Проробіть реакції між солями в порядку, зазначеному у таблиці, та заповніть її.
  2. Напишіть рівняння відповідних реакцій.

Реакція між

Ознака реакції

Рівняння реакції

BaCl2  AgNO3

 

 

BaCl2  + AgNO3=

CuSO BaCl2

 

 

CuSO+  BaCl2 =

 

Висновок: Реакція обміну між двома солями відбувається за умов, якщо

Внаслідок реакції обміну між двома солями утворюється

  1. Закріплення, систематизація та узагальнення

Узагальнення знань про хімічні властивості солей (Відповідь на запитання за опорним конспектом)

  1. Контрольно-коригувальний етап

Тести І варіант

  1. Виберіть відповідь, яка визначає склад солі:

а) катіон Гідрогену та аніон кислотного залишку;

б) катіон Гідрогену та гідроксильні групи;

в) катіон металу та гідроксильні групи;

г) катіон металу та аніон кислотного залишку.

  1. Виберіть назву кислотного залишку сульфатної кислоти:

а) сульфіт;

б) сульфід;

в) сульфат;

г) карбонат.

  1. Виберіть формулу солі: а) NaOH; б)Na2SO4;   в)H2SO4;  г) Na2O
  2. Виберіть сіль, яка не розчиняється у воді:

       а) натрій карбонат; б) калій карбонат; в) кальцій карбонат; в) натрій нітрат

  1. Виберіть класи речовин, з якими взаємодіють солі:

а) оксиди; б) метали; в)луги; г) кислоти

  1. Зазначте умову, за яких можлива реакція між двома солями:

а) змішування солей у кристалічному стані;

б) взаємодія двох розчинних солей;

в) взаємодія двох розчинних солей, внаслідок якої утвориться нерозчинна сполука;

г) взаємодія солей, що мають забарвлення.

  1. Виберіть схеми реакцій, внаслідок якої утвориться сіль:

а) Na2O + HCl =

б) Na2O + H2O =

в) Na2O + CO2 =

г) CO2 + H2O =

  1. Виберіть назву солі, що утвориться внаслідок реакції Na2O +H2SO4  =

а) натрій сульфід; б) натрій хлорид; в) натрій сульфат; г) натрій карбонат

  1. Виберіть пару солей, які будуть між собою взаємодіяти:

а) AlCl3 i NaNO3

б) NaCl і AgNO3

в) NaCl і K2SO4

  1. Виберіть сіль, яка реагуючи з лугом, утворить нерозчинну у воді основу:

а) CuCl2 ; б) NaNO3; в ) KCl

  1. Виберіть речовину, з якою взаємодіє калій хлорид:

а) натрій нітрат; б) аргентум нітрат; в) натрій гідроксид; в) вуглекислий газ.

  1. Установіть відповідність між реагентами та продуктами реакцій:

а) CaO + SO2=

б) CaO + H2SO4=

в) Fe + CuSO4=

г) FeCl3 + 3NaOH =

1) Fe(OH)3 + 3 NaCl

2) CaSO3

3) CaSO4 + H2O

4)FeSO4 + Cu


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

г

в

б

в

б, в, г

в

а, в

в

б

г

б

а - 2

б - 3

в – 4

г - 1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Тести ІІ варіант

  1. Виберіть відповідь, яка визначає склад солі:

а)атоми металу та кислотні залишки

б) катіон Гідрогену та аніон кислотного залишку;

в) катіон Гідрогену та гідроксильні групи;

г) катіон металу та гідроксильні групи;

  1. Виберіть назву кислотного залишку нітратної кислоти:

а) сульфіт;

б) нітрит;

в) нітрат;

г) карбонат.

  1. Виберіть формулу солі: а) KOH; б)K2O;   в)H2SO4;  г) K 2CO3
  2. Виберіть сіль, яка не розчиняється у воді:

       а) натрій карбонат; б) калій карбонат; в) барій сульфат; в) натрій нітрат

  1. Виберіть класи речовин, з якими взаємодіють солі:

 а) метали; б)луги; в) солі; г)оксиди

  1. Зазначте умову, за яких можлива реакція між солями та лугами:

а) змішування речовин у кристалічному стані;

б) взаємодія будь-якої солі з будь-яким лугом;

в) взаємодія солей з лугами, внаслідок якої утвориться нерозчинна сполука чи газ;

г) взаємодія солей, що мають забарвлення.

  1. Виберіть схеми реакцій, внаслідок якої утвориться сіль:

а) NaOН + HCl =

б) Na2O + H2O =

в) Na2O + SO2 =

г) SO2 + H2O =

  1. Виберіть назву солі, що утвориться внаслідок реакції СаO +H2SO4  =

а) кальцій сульфід; б) кальцій сульфат; в) кальцій сульфіт; г) кальцій карбонат

  1. Виберіть пару солей, які будуть між собою взаємодіяти:

а) NaCl і K2SO4

б) AlCl3 i NaNO3

в) BaCl 2  і Na2SO4

  1. Виберіть сіль, яка реагуючи з лугом, утворить нерозчинну у воді основу:

а) FeCl2 ; б) NaNO3; в ) KCl

  1. Виберіть речовину, з якою взаємодіє калій cульфат:

а) натрій нітрат; б) аргентум нітрат; в) барій хлорид; в) вуглекислий газ.

  1. Установіть відповідність між реагентами та продуктами реакцій:

а) MgO + SO2=

б) MgO + H2SO4=

в) Mg + CuSO4=

г) FeCl2 + 3KOH =

1) MgSO4 + H2O

2) MgSO4 + Cu

3) Fe(OH)2 + 3 KCl

4) MgSO3         




 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

а

в

г

в

а, б, в

в

а, в

б

в

а

в

а - 4

б - 1

в – 2

г - 3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

  1. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

  1. Інструктаж щодо виконання завдань п. 19 Вправи 1 – 5 ст. 92-93