Приготування розчинів 9 клас
Тема уроку: Приготування розчину солі з певною масовою часткою розчиненої речовини.
Мета: освітня: сформувати вміння проводити розрахунки за формулою масової частки розчиненої речовини, навички та вміння приготувати розчин із певною масовою часткою розчиненої речовини; удосконалювати знання та вміння безпечної поведінки з хімічними реактивами.
розвиваюча: навчити самостійно застосовувати здобуті знання у повсякденному житті, продовжувати розвивати культуру праці, що базується на дотриманні правил техніки безпеки.
виховна: осмислення ролі розчинів в природі, житті та діяльності людини; необхідності навиків приготування розчинів.
Методи навчання: фронтальне опитування (усне чи письмове), робота з інструктивною карткою, практичне виконання роботи та оформлення звіту.
Форми роботи: фронтальні методи (опитування, діалог, бесіда) з метою актуалізації опорних знань, індивідуальна робота учнів при ознайомленні з інструктивною карткою та виконанні розрахунків; робота в парах з метою практичного приготування розчинів, що включає роботу з мірним посудом, терезами.
Внутрішньо предметні зв’язки: поняття про суміші, однорідні суміші та неоднорідні, умови переходу однорідних сумішей у неоднорідні та неоднорідних у однорідні (8 клас в темі «Основні поняття хімії»), властивості води як розчинника (8 клас тема «Оксиди. Вода як найважливіший природний оксид»), загальні відомості про розчини, способи визначення концентрації розчинів.
Міжпредметні зв’язки: Біологія рослин в темі «Мінеральне живлення рослин», Фізика: прийоми зважування речовин, вимірювання рідин.
Обладнання та реактиви: хімічні склянки чи конусоподібні колби, скляні палички з гумовим наконечником, шпателі, мірний посуд (циліндри, пробірки, стакани), технічні терези з важками, дистильована вода, кристалічні солі.
План уроку
І. Організаційна частина.
Перевірка присутності учнів на уроці, готовності до роботи.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірку здійснюємо з метою виявлення ступеня готовності учнів до виконання практичної роботи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Проводиться з метою поглиблення знань про розчини, розчинену речовину, розчинник, способи визначення концентрації розчинів. Навики виготовлення розчинів базуються на вміннях учнів працювати з мірним посудом, терезами, робити розрахунки..
ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
а) Вчитель зазначає, що вміння готувати розчини дуже часто потрібне у побутових умовах, в медицині, на виробництвах.
б) Опираючись на життєвий досвід учнів, учитель пропонує навести приклади використання навиків приготування розчинів у повсякденному житті.
Тому метою уроку є виявити знання, навички та вміння в обчисленнях для приготування розчинів та приготуванні самих розчинів.
V. Повідомлення завдань, ознайомлення з інструктивною карткою.
Кожна пара учнів отримує окреме завдання, завдання передбачають виготовлення тих розчинів (і тієї масової частки), якими вони будуть користуватися на наступних уроках у всіх класах. Це посилить практичну спрямованість заняття, підвищить відповідальність учнів за результати своєї праці, полегшить роботу лаборанта і дасть можливість більш економно використовувати речовини.
Завдання
Варіант 1. Приготувати розчин натрій хлориду масою 50г з масовою часткою 2,3%.
Варіант 2. Приготувати розчин купрум (ІІ)хлориду масою 50г з масовою часткою 2,7%.
Варіант 3. Приготувати розчин барій хлориду масою 50г з масовою часткою 2,1%.
Варіант 4. Приготувати розчин магній хлориду масою 50г з масовою часткою 1,9%.
Варіант 5. Приготувати розчин цинк хлориду масою 50г з масовою часткою 2,7%.
Варіант 6. Приготувати розчин кальцій хлориду масою 50г з масовою часткою 2,2%.
Варіант 7. Приготувати розчин алюміній хлориду масою 50г з масовою часткою 2,7%.
Варіант 8. Приготувати розчин калій броміду масою 50г з масовою часткою 4,8 %.
Варіант 9. Приготувати розчин калій йодиду масою 50г з масовою часткою 6,4%.
Варіант 10. Приготувати розчин амоній сульфату масою 50г з масовою часткою 2,6%.
Варіант 11. Приготувати розчин купрум (ІІ) сульфату масою 50г з масовою часткою 3,2%.
Варіант 12. Приготувати розчин ферум (ІІІ) сульфату масою 50г з масовою часткою 4%.
Варіант 13. Приготувати розчин калій нітрату масою 50г з масовою часткою 2,1%.
Варіант 14. Приготувати розчин натрій карбонату масою 50г з масовою часткою 4,2 %.
Варіант 15. Приготувати розчин калій карбонату масою 50г з масовою часткою 5,5%.
План-інструкція
- Уважно прочитайте завдання вашого варіанту. Записати коротку умову завдання.
- Зробіть необхідні розрахунки для приготування заданого розчину.
- Пригадайте правила зважування речовин на технічних терезах, зрівноважте терези і відважте потрібну масу солі і пересипте цю наважку в колбу (стакан).
- Знайдіть мірний посуд, що є у вас на робочому столі (циліндр, пробірка з поділками), визначте ціну поділки. Виміряйте необхідний об’єм води і перелийте її в колбу з наважкою солі.
- Розмішайте скляною паличкою одержаний розчин.
- Перелийте приготований розчин у видану ємкість, закрийте пробкою. Зробіть етикетку на якій вкажіть формулу і масову частку речовини. Здайте вчителю чи лаборанту.
- Приведіть в порядок своє робоче місце.
- Складіть звіт про виконану роботу.
VІ. Усвідомлення змісту та послідовності виконання практичних дій.
Учні знайомляться з завданням, вивчають інструктивну картку.
VІІ. Самостійне виконання учнями завдань під керівництвом учителя.
Учні виконують розрахунки індивідуально, звіряють результати з сусідом у парі, практичне приготування розчину проводять в парах.
VІІІ. Оформлення звіту про виконану роботу та її результати.
Учні оформляють роботу за зразком:
Практична робота № 1.
Тема: Приготування розчину солі з заданою масовою часткою.
Мета: навчитися готувати розчини з заданою масовою часткою.
Хід роботи.
- Обрахував, що для приготування 50г розчину ……….. потрібно взяти …г цієї солі і ….. г води.
- Відважив на технічних терезах …..г солі, для цього використовував важки …….. На праву шальку терезів клав листок фільтрувального паперу і зрівноважував терези. На ліву шальку терезів за допомогою пінцету ставив важки.
- Для вимірювання потрібного об’єму води застосовував мірний циліндр з ціною поділки …
- Речовина повністю розчинилася у воді. При цьому я приготував 50г розчину …… з масовою часткою ……%.
- До склянки, що містить розчин, приготував етикетку.
ІХ. Учні, які швидше за інших виконали завдання працюють над додатковим завданням:
1. У 80г води розчинили 10г калій нітрату. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у приготованому розчині. (Відповідь: 11,1%).
2. Скільки грамів аргентум нітрату потрібно розчинити в 250г води для одержання розчину з масовою часткою 2%? (Відповідь: 5,1г).
Х. Узагальнення та систематизація результатів роботи. Рефлексія.
Учні самостійно роблять висновок про те, чого досягли в результаті роботи, яких навичок та вмінь набули. Аналізують наскільки змінилися, поглибилися їх знання про розчини, їх приготування.
ХІ. Домашнє завдання. Повторити п. 17, 18. завдання для самоконтролю у підручнику: І-ІІ рівень – вправи 103 – 106; ІІІ – ІV рівень – 107 – 109.
Конспект уроку.
І. Організаційна частина.
Перевірка присутності учнів на уроці, готовності до роботи.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірку здійснюємо з метою виявлення ступеня готовності учнів до уроку та виконання практичної роботи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Можна провести усне фронтальне опитування:
- Що таке суміш? Які суміші ви знаєте?
- Як перевести неоднорідну суміш в однорідну? (тобто, якщо речовина погано подрібнюється у суміші, можна підігріти суміш, прискорити подрібнення розмішуванням, речовини можна попередньо подрібнити, розтерти).
- Що таке розчин? Які компоненти входять до складу розчину?
- Яке поняття характеризує кількісний склад розчинів?
- Що відображає масова частка розчиненої речовини у розчині?
- Як обчислити масу розчиненої речовини і масу води для приготування розчину з певною масовою часткою?
- Чим можна відважити необхідні масу розчиненої речовини?
- У чому полягають правила поведінки з технічними терезами, які правила зважування речовин?
- Чи можливо відважити необхідну масу води? Як перетворити масу в об’єм?
- Чим можна відміряти необхідний об’єм води?
- Який мірний посуд є на ваших столах? Визначте ціну поділки.
Можна провести тестування.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Вміння готувати розчини дуже часто потрібне у побутових умовах, в медицині, на виробництвах.
- Наведіть приклади використання навиків приготування розчинів у повсякденному житті.
Тому метою уроку є виявити знання, навички та вміння в обчисленнях для приготування розчинів та приготуванні самих розчинів.
V. Повідомлення завдань, ознайомлення з інструктивною карткою.
1. Кожна пара учнів отримує окреме завдання, завдання передбачають виготовлення тих розчинів (і тієї масової частки), якими вони будуть користуватися на наступних уроках у всіх класах.
2. Цільовий інструктаж з правил техніки безпеки.
- Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення
роботи.
- Звільніть робоче місце від усіх не потрібних для роботи
предметів і матеріалів.
- Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та інших
предметів, необхідних для виконання завдання. Брати посуд, реактиви з інших столів не дозволяється.
- Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена завданням або
доручена вчителем.
- Речовини брати лише у кількостях, які відповідають виконаним вами розрахункам
- Не беріть реактиви незахищеними руками. Використовуйте
для цього шпателі.
- Насипайте або наливайте реактиви на столі (сухі - над
аркушем паперу, рідкі - над лотком).
- Не зсипайте розсипаний і не зливайте розлитий реактив
назад у тару до основної кількості реактиву.
- Не пробуйте хімічні речовини на смак, адже будь-яка з них
тією чи іншою мірою отруйна.
- Розбавляючи концентровані кислоти, пам’ятайте, що слід обережно доливати кислоту у воду, а не навпаки.
- Слідкуйте за тим, щоб посуд для проведення робіт з
речовинами був чистим і сухим.
- Додержуйтесь правил особистої гігієни. Під час роботи в кабінеті хімії не пийте воду і не вживайте їжу.
- Прибирання робочих місць після закінчення практичних
занять виконуйте за вказівкою вчителя.
- Після закінчення роботи помийте руки з милом, зніміть
халат і повісьте його в шафу, призначену для зберігання спецодягу.
VІ. Усвідомлення змісту та послідовності виконання практичних дій.
Учні знайомляться з завданням, вивчають інструктивну картку.
План-інструкція
1.Уважно прочитайте завдання вашого варіанту. Записати коротку умову завдання.
2.Зробіть необхідні розрахунки для приготування заданого розчину.
3.Пригадайте правила зважування речовин на технічних терезах, зрівноважте терези і відважте потрібну масу солі і пересипте цю наважку в колбу (стакан).
4.Знайдіть мірний посуд, що є у вас на робочому столі (циліндр, пробірка з поділками), визначте ціну поділки. Виміряйте необхідний об’єм води і перелийте її в колбу з наважкою солі.
5.Розмішайте скляною паличкою одержаний розчин.
6.Перелийте приготований розчин у видану ємкість, закрийте пробкою. Зробіть етикетку на якій вкажіть формулу і масову частку речовини. Здайте вчителю чи лаборанту.
- Приведіть в порядок своє робоче місце.
- Складіть звіт про виконану роботу.
VІІ. Самостійне виконання учнями завдань під керівництвом учителя.
Учні виконують розрахунки індивідуально, звіряють результати з сусідом у парі, практичне приготування розчину проводять в парах.
VІІІ. Оформлення звіту про виконану роботу та її результати.
- Оформіть звіт про виконану роботу у зошит для практичних та лабораторних робіт з хімії за зразком:
Практична робота № 1.
Тема: Приготування розчину солі з заданою масовою часткою.
Мета: навчитися готувати розчини з заданою масовою часткою.
Хід роботи.
- Обрахував, що для приготування 50г розчину ……….. потрібно взяти …г цієї солі і ….. г води.
- Відважив на технічних терезах …..г солі, для цього використовував важки …….. На праву шальку терезів клав листок фільтрувального паперу і зрівноважував терези. На ліву шальку терезів за допомогою пінцету ставив важки.
- Для вимірювання потрібного об’єму води застосовував мірний циліндр з ціною поділки …
- Речовина повністю розчинилася у воді. При цьому я приготував 50г розчину …… з масовою часткою ……%.
- До склянки, що містить розчин, приготував етикетку.
- Висновок:
ІХ. Учні, які швидше за інших виконали завдання працюють над додатковим завданням:
1. У 80г води розчинили 10г калій нітрату. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у приготованому розчині. (Відповідь: 11,1%).
2. Скільки грамів аргентум нітрату потрібно розчинити в 250г води для одержання розчину з масовою часткою 2%? (Відповідь: 5,1г).
Х. Узагальнення та систематизація результатів роботи. Рефлексія.
- Зробіть висновок: Чи змінилися ваші знання про правила приготування розчинів?
- Які вміння та навики ви сформували (удосконалили) в ході роботи?
ХІ. Домашнє завдання. Повторити п. 17, 18. завдання для самоконтролю у підручнику: І-ІІ рівень – вправи 103 – 106; ІІІ – ІV рівень – 107 – 109.
Література
- Буринська Н.М. Хімія, 9 клас. Підручник для 9 класів середніх загальноосвітніх шкіл. – 3-тє вид. перероб. та доп. – К.: Перун, 2001. – 160с.
- Граніна Т.М., Григорович О.В., Ісаєнко Ю.В. Хімія. 9 клас: Плани-конспекти уроків. – Вид. 2-ге, випр. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2004. – 320с.
- Кирюшкін Д.М., Полосін В.С. Методика навчання хімії. – К.: Вища школа, 1974.- 415с.
- Методичні рекомендації і плани-інструкції до виконання практичних робіт з курсу неорганічної хімії.- Житомир: ЖДПІ ім. І.Я.Франка, 1991.
- Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях хімії загальноосвітніх навчальних закладів //Біологія і хімія в школі. – 1999. - №4. – С.8, №5. – С.9-12.
- Полосин В.С., Прокопенко В.Г. Практикум по методике преподавания химии: Учебное пособие для студентов. - М.: Просвещение, 1989.
- Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 8-11 класи. – К.: Шкільний світ, 2001.
- Савчин М.М. Уроки хімії у 9 класі: Методичний посібник для вчителів та студентів педагогічних вузів. – Львів: ВНТЛ – Класика, 2002. – 220с.