Приготування розчинів 9 клас

31.10.2014 16:01

 

Тема уроку:  Приготування  розчину солі з певною масовою часткою розчиненої речовини.

Мета: освітня: сформувати вміння проводити розрахунки за формулою масової частки розчиненої речовини, навички та вміння приготувати розчин із певною масовою часткою розчиненої речовини; удосконалювати знання та вміння безпечної поведінки з хімічними реактивами.

розвиваюча: навчити самостійно застосовувати здобуті знання у повсякденному житті, продовжувати розвивати культуру праці, що базується на дотриманні правил техніки безпеки.

виховна: осмислення ролі розчинів в природі, житті та діяльності людини; необхідності навиків приготування розчинів.

Методи навчання: фронтальне опитування (усне чи письмове), робота з інструктивною карткою, практичне виконання роботи та оформлення звіту.

Форми роботи: фронтальні методи (опитування, діалог, бесіда) з метою актуалізації опорних знань, індивідуальна робота учнів при ознайомленні з інструктивною карткою та виконанні розрахунків; робота в парах з метою практичного приготування розчинів, що включає роботу з мірним посудом, терезами.

Внутрішньо предметні зв’язки: поняття про суміші, однорідні суміші та неоднорідні, умови переходу однорідних сумішей у неоднорідні та неоднорідних у однорідні (8 клас в темі «Основні поняття хімії»), властивості води як розчинника (8 клас тема «Оксиди. Вода як найважливіший природний оксид»), загальні відомості про розчини, способи визначення концентрації розчинів.

Міжпредметні зв’язки: Біологія рослин в темі «Мінеральне живлення рослин», Фізика: прийоми зважування речовин, вимірювання рідин.

Обладнання та реактиви: хімічні склянки чи конусоподібні колби, скляні палички з гумовим наконечником, шпателі, мірний посуд (циліндри, пробірки, стакани), технічні терези з важками, дистильована вода, кристалічні солі.

План уроку

І.  Організаційна частина.

Перевірка присутності учнів на уроці, готовності до роботи.

ІІ.  Перевірка домашнього завдання.

Перевірку здійснюємо з метою виявлення ступеня готовності учнів до виконання практичної роботи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Проводиться з метою поглиблення знань про розчини, розчинену речовину, розчинник, способи визначення концентрації розчинів. Навики виготовлення розчинів базуються на вміннях учнів працювати з мірним посудом, терезами, робити розрахунки..

ІV.  Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

а) Вчитель зазначає, що вміння готувати розчини дуже часто потрібне у побутових умовах, в медицині, на виробництвах.

б) Опираючись на життєвий досвід учнів, учитель пропонує навести приклади використання навиків приготування розчинів у повсякденному житті.

Тому метою уроку є виявити знання, навички та вміння в обчисленнях для приготування розчинів та приготуванні самих розчинів.

V.  Повідомлення завдань, ознайомлення з інструктивною карткою.

Кожна пара учнів отримує окреме завдання, завдання передбачають виготовлення тих розчинів (і тієї масової частки), якими вони будуть користуватися на наступних уроках у всіх класах. Це посилить практичну спрямованість заняття, підвищить відповідальність учнів за результати своєї праці, полегшить роботу лаборанта і дасть можливість більш економно використовувати речовини.

Завдання

Варіант 1. Приготувати розчин натрій хлориду масою 50г з масовою часткою 2,3%.

Варіант 2. Приготувати розчин купрум (ІІ)хлориду масою 50г з масовою часткою 2,7%.

Варіант 3. Приготувати розчин барій хлориду масою 50г з масовою часткою 2,1%.

Варіант 4. Приготувати розчин магній хлориду масою 50г з масовою часткою 1,9%.

Варіант 5. Приготувати розчин цинк хлориду масою 50г з масовою часткою 2,7%.

Варіант 6. Приготувати розчин кальцій хлориду масою 50г з масовою часткою 2,2%.

Варіант 7. Приготувати розчин алюміній хлориду масою 50г з масовою часткою 2,7%.

Варіант 8. Приготувати розчин калій броміду масою 50г з масовою часткою 4,8 %.

Варіант 9. Приготувати розчин калій йодиду масою 50г з масовою часткою 6,4%.

Варіант 10. Приготувати розчин амоній сульфату масою 50г з масовою часткою 2,6%.

Варіант 11. Приготувати розчин купрум (ІІ) сульфату масою 50г з масовою часткою 3,2%.

Варіант 12. Приготувати розчин ферум (ІІІ) сульфату масою 50г з масовою часткою 4%.

Варіант 13. Приготувати розчин калій нітрату масою 50г з масовою часткою 2,1%.

Варіант 14. Приготувати розчин натрій карбонату масою 50г з масовою часткою 4,2 %.

Варіант 15. Приготувати розчин калій карбонату масою 50г з масовою часткою 5,5%.


План-інструкція

  1. Уважно прочитайте завдання вашого варіанту. Записати коротку умову завдання.
  2. Зробіть необхідні розрахунки для приготування заданого розчину.
  3. Пригадайте правила зважування речовин на технічних терезах, зрівноважте терези  і відважте потрібну масу солі і пересипте цю наважку в колбу (стакан).
  4. Знайдіть мірний посуд, що є у вас на робочому столі (циліндр, пробірка з поділками), визначте ціну поділки. Виміряйте необхідний об’єм води і перелийте її в колбу з наважкою солі.
  5. Розмішайте скляною паличкою одержаний розчин.
  6. Перелийте приготований розчин у видану ємкість, закрийте пробкою. Зробіть етикетку на якій вкажіть формулу і масову частку речовини. Здайте вчителю чи лаборанту.
  7. Приведіть в порядок своє робоче місце.
  8. Складіть звіт про виконану роботу.

VІ. Усвідомлення змісту та послідовності виконання практичних дій.

Учні знайомляться з завданням, вивчають інструктивну картку.

VІІ.  Самостійне виконання учнями завдань під керівництвом учителя.

Учні виконують розрахунки індивідуально, звіряють результати з сусідом у парі, практичне приготування розчину проводять  в парах.

VІІІ.  Оформлення звіту про виконану роботу та її результати.

Учні оформляють роботу за зразком:

Практична робота № 1.

Тема: Приготування розчину солі з заданою масовою часткою.

Мета: навчитися готувати розчини з заданою масовою часткою.

Хід роботи.

  1. Обрахував, що для приготування 50г розчину  ……….. потрібно взяти  …г цієї солі і ….. г води.
  2. Відважив на технічних терезах …..г солі, для цього використовував важки …….. На праву шальку терезів клав листок фільтрувального паперу і зрівноважував терези. На ліву шальку терезів за допомогою пінцету ставив важки.
  3. Для вимірювання потрібного об’єму води застосовував мірний циліндр з ціною поділки …
  4. Речовина повністю розчинилася у воді. При цьому я приготував 50г розчину …… з масовою часткою ……%.
  5. До склянки, що містить розчин, приготував етикетку.

ІХ.  Учні, які швидше за інших виконали завдання працюють над додатковим завданням:

1. У 80г води розчинили 10г калій нітрату. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у приготованому розчині. (Відповідь: 11,1%).

2. Скільки грамів аргентум нітрату потрібно розчинити в 250г води для одержання розчину з масовою часткою 2%? (Відповідь: 5,1г).

Х. Узагальнення та систематизація результатів роботи. Рефлексія.

Учні самостійно роблять висновок про те, чого досягли в результаті роботи, яких навичок та вмінь набули. Аналізують наскільки змінилися, поглибилися їх знання про розчини, їх приготування.

ХІ.  Домашнє завдання. Повторити п. 17, 18. завдання для самоконтролю у підручнику: І-ІІ рівень – вправи 103 – 106; ІІІ – ІV рівень – 107 – 109.

 

                     


Конспект уроку.

 

І.  Організаційна частина.

Перевірка присутності учнів на уроці, готовності до роботи.

ІІ.  Перевірка домашнього завдання.

Перевірку здійснюємо з метою виявлення ступеня готовності учнів до уроку та виконання практичної роботи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Можна провести усне фронтальне опитування:

  • Що таке суміш? Які суміші ви знаєте?
  • Як перевести неоднорідну суміш в однорідну?  (тобто, якщо речовина погано подрібнюється у суміші, можна підігріти суміш, прискорити подрібнення розмішуванням, речовини можна попередньо подрібнити, розтерти).
  • Що таке розчин? Які компоненти входять до складу розчину?
  • Яке поняття характеризує кількісний склад розчинів?
  • Що відображає масова частка розчиненої речовини у розчині?
  • Як обчислити масу розчиненої речовини і масу води для приготування розчину з певною масовою часткою?
  • Чим можна відважити необхідні масу розчиненої речовини?
  • У чому полягають правила поведінки з технічними терезами, які правила зважування речовин?
  • Чи можливо відважити необхідну масу води? Як перетворити масу в об’єм?
  • Чим можна відміряти необхідний об’єм води?
  • Який мірний посуд є на ваших столах? Визначте ціну поділки.

Можна провести тестування.

ІV.  Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- Вміння готувати розчини дуже часто потрібне у побутових умовах, в медицині, на виробництвах.

- Наведіть приклади використання навиків приготування розчинів у повсякденному житті.

Тому метою уроку є виявити знання, навички та вміння в обчисленнях для приготування розчинів та приготуванні самих розчинів.

V.  Повідомлення завдань, ознайомлення з інструктивною карткою.

1. Кожна пара учнів отримує окреме завдання, завдання передбачають виготовлення тих розчинів (і тієї масової частки), якими вони будуть користуватися на наступних уроках у всіх класах.

2. Цільовий інструктаж з правил техніки безпеки.

- Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення
роботи.

- Звільніть робоче місце від усіх не потрібних для роботи
предметів і матеріалів.

- Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та інших
предметів, необхідних для виконання завдання. Брати посуд, реактиви з інших столів не дозволяється.

- Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

- Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена завданням або
доручена вчителем.

- Речовини брати лише у кількостях, які відповідають виконаним вами розрахункам

- Не беріть реактиви незахищеними руками. Використовуйте
для цього шпателі.

- Насипайте або наливайте реактиви на столі (сухі - над
аркушем паперу, рідкі - над лотком).

- Не зсипайте розсипаний і не зливайте розлитий реактив
назад у тару до основної кількості реактиву.

- Не пробуйте хімічні речовини на смак, адже будь-яка з них
тією чи іншою мірою отруйна.

- Розбавляючи концентровані кислоти, пам’ятайте, що слід обережно доливати кислоту у воду, а не навпаки.

- Слідкуйте за тим,  щоб  посуд для  проведення робіт з
речовинами був чистим і сухим.

- Додержуйтесь правил особистої гігієни. Під час роботи в кабінеті хімії не пийте воду і не вживайте їжу.

- Прибирання робочих місць після закінчення практичних
занять виконуйте за вказівкою вчителя.

- Після закінчення роботи помийте руки з милом, зніміть
халат і повісьте його в шафу, призначену для зберігання спецодягу.

VІ. Усвідомлення змісту та послідовності виконання практичних дій.

Учні знайомляться з завданням, вивчають інструктивну картку.

План-інструкція

1.Уважно прочитайте завдання вашого варіанту. Записати коротку умову завдання.

2.Зробіть необхідні розрахунки для приготування заданого розчину.

3.Пригадайте правила зважування речовин на технічних терезах, зрівноважте терези  і відважте потрібну масу солі і пересипте цю наважку в колбу (стакан).

4.Знайдіть мірний посуд, що є у вас на робочому столі (циліндр, пробірка з поділками), визначте ціну поділки. Виміряйте необхідний об’єм води і перелийте її в колбу з наважкою солі.

5.Розмішайте скляною паличкою одержаний розчин.

6.Перелийте приготований розчин у видану ємкість, закрийте пробкою. Зробіть етикетку на якій вкажіть формулу і масову частку речовини. Здайте вчителю чи лаборанту.

  1. Приведіть в порядок своє робоче місце.
  2. Складіть звіт про виконану роботу.

 

VІІ.  Самостійне виконання учнями завдань під керівництвом учителя.

Учні виконують розрахунки індивідуально, звіряють результати з сусідом у парі, практичне приготування розчину проводять  в парах.

VІІІ.  Оформлення звіту про виконану роботу та її результати.

- Оформіть звіт про виконану роботу у зошит для практичних та лабораторних робіт з хімії за зразком:

Практична робота № 1.

Тема: Приготування розчину солі з заданою масовою часткою.

Мета: навчитися готувати розчини з заданою масовою часткою.

Хід роботи.

  1. Обрахував, що для приготування 50г розчину  ……….. потрібно взяти  …г цієї солі і ….. г води.
  2. Відважив на технічних терезах …..г солі, для цього використовував важки …….. На праву шальку терезів клав листок фільтрувального паперу і зрівноважував терези. На ліву шальку терезів за допомогою пінцету ставив важки.
  3. Для вимірювання потрібного об’єму води застосовував мірний циліндр з ціною поділки …
  4. Речовина повністю розчинилася у воді. При цьому я приготував 50г розчину …… з масовою часткою ……%.
  5. До склянки, що містить розчин, приготував етикетку.
  6. Висновок:

ІХ.  Учні, які швидше за інших виконали завдання працюють над додатковим завданням:

1. У 80г води розчинили 10г калій нітрату. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у приготованому розчині. (Відповідь: 11,1%).

2. Скільки грамів аргентум нітрату потрібно розчинити в 250г води для одержання розчину з масовою часткою 2%? (Відповідь: 5,1г).

Х. Узагальнення та систематизація результатів роботи. Рефлексія.

- Зробіть висновок: Чи змінилися ваші знання про правила приготування розчинів?

- Які вміння та навики ви сформували (удосконалили) в ході роботи?

ХІ.  Домашнє завдання. Повторити п. 17, 18. завдання для самоконтролю у підручнику: І-ІІ рівень – вправи 103 – 106; ІІІ – ІV рівень – 107 – 109.


Література

  1. Буринська Н.М. Хімія, 9 клас. Підручник для 9 класів середніх загальноосвітніх шкіл. – 3-тє вид. перероб. та доп. – К.: Перун, 2001. – 160с.
  2. Граніна Т.М., Григорович О.В., Ісаєнко Ю.В. Хімія. 9 клас: Плани-конспекти уроків. – Вид. 2-ге, випр. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2004. – 320с.
  3. Кирюшкін Д.М., Полосін В.С. Методика навчання хімії. – К.: Вища школа, 1974.- 415с.
  4. Методичні рекомендації і плани-інструкції до виконання практичних робіт з курсу неорганічної хімії.- Житомир: ЖДПІ ім. І.Я.Франка, 1991.
  5. Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях хімії загальноосвітніх навчальних закладів //Біологія і хімія в школі. – 1999. - №4. – С.8, №5. – С.9-12.
  6. Полосин В.С., Прокопенко В.Г. Практикум по методике преподавания химии: Учебное пособие для студентов. - М.: Просвещение, 1989.
  7. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 8-11 класи. – К.: Шкільний світ, 2001.
  8. Савчин М.М. Уроки хімії у 9 класі: Методичний посібник для вчителів та студентів педагогічних вузів. – Львів: ВНТЛ – Класика, 2002. – 220с.